Paul Verheijen

LUCA GIORDANO

Michaël

Apokalyptische engel

Toen brak er in de hemel een oorlog uit. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak, en de draak en zijn engelen vochten terug.
Maar zij hielden geen stand en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.
De grote draak werd neergeworpen, de oude slang, die Duivel en Satan heet en de hele wereld misleidt; hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen met hem.

(Apokalyps 12,7-9)

Tijdens de contrareformatie beleefde deze scène uit de Openbaring van Johannes een ware heropleving.
De overwinning stond symbool voor de overwinning van het ware katholieke geloof op het 'misleidende' protestantisme.
Luca Giordano uit Napels schilderde Michaël verschillende keren op vrijwel identieke wijze: feminien, gespierd en acrobatisch.

Michaël houdt zijn lans soepeltjes vast als een Venetiaanse gondelier, maar Satan ervaart dit als een enorme stoot getuige zijn wijdgeopende schreeuwende mond.

Citaat

Hij balanceert op duivelskoppen, als speelde hij bij Cirque du Soleil.
[...]
Het is hoe dan ook een geweldig schilderij: knap gecomponeerd, zelfverzekerd uitgevoerd, delicaat, wervelend, hedendaags.

(Recensie Stefan Kuiper in De Volkskrant 8 maart 2019, vier sterren)
Luca Giordano (1634-1705)
Aartsengel Michaël (circa 1663)
Olieverf op doek, 198 x 147 cm
Berlijn - Gemäldegalerie