Paul Verheijen

BAS UTERWIJK

Digitale Jezus

Kunstmatige intelligentie

Fotograaf Bas Uterwijk creëert sinds 2019 fotorealistische portretten van historische personen, bijbelse figuren, bekende kunstwerken, landschappen, enzovoort, met behulp van artificial intelligence (AI).
Hij gebruikt daarvoor de computerprogramma's Artbreeder en Photoshop van Adobe.
Zie bijvoorbeeld ook zijn digitale portret van het gezicht van de David van Michelangelo.

Citaten

In: Parool 6 september 2020
Het portret van Jezus luisterde wat minder nauw, want we weten simpelweg niet hoe hij er precies heeft uitgezien. Terwijl je bij bekendere koppen meteen merkt als bijvoorbeeld de ogen te ver uit elkaar staan. Ik kreeg heel veel reacties uit Zuid-Amerika en Polen. Ik had veel meer negatieve reacties verwacht. Mensen roepen toch heel makkelijk als iets ze niet zint. Mensen aan de andere kant van de wereld schreven me hoe erg ze zijn geraakt door het beeld. Dat is toch wat je wilt als kunstenaar.
In: Enter #91 (maart 2021)
Ik denk dat dit portret zo populair is omdat het puurheid uitstraalt. En het is een man uit het Midden Oosten uit die tijd, en geen blauwogige Zweed met lange blonde haren. Het grappige van deze Jezus is ook dat hij is opgebouwd uit een heleboel bekende schilderijen. Ik maak namelijk gebruik van bekende beelden die samen in een soort stoofpot gaan. Je ziet ze niet meer, maar voelt ze nog wel. Vanuit al die bekende schilderijen ontstaat een nieuw beeld. De overbekende blonde versie zit er dus ook in verwerkt. Mensen die die versie voor ogen hebben, vinden 'm terug in dit beeld. Ik kreeg mailtjes van mensen die me bedankten dat ik het foutieve cliché-beeld van Jezus doorbrak. Het is al eerder gedaan door anderen, maar het verschil met een tekening of schilderij is dat je met deze techniek een haast echt persoon creërt, die je zomaar kunt tegenkomen. Dat maakt het minder afstandelijk. Het is ook anders dan in een film, waarbij je steeds weet: oh, maar dat is een acteur.
Bas Uterwijk (1968)
Jezus van Nazaret (2020)
Digitale afbeelding 1667 x 2000 px
2016 Paul Verheijen / Nijmegen